Situationen for forsyningskæder / levering af varer
Du har sikkert allerede har bemærket, at der har været en stigning forsynings flaskehalse og mange prisstigninger for mange produkter i alle brancher i de sidste par måneder.
I den seneste tid er f.eks. mangel på træ og byggematerialer, samt prisstigninger blevet særlig tydelige.
Indtil videre har vi været i stand til at levere rimeligt, men gradvist er vores leveringstider blevet længere, eller de tidligere bekræftede leverancer udsættes oftere og oftere.
På dette tidspunkt vil jeg derfor gerne på forhånd fortælle dig, at tingene ikke ser bedre ud i den nærmeste fremtid. Tværtimod:
I fremtiden vil vi i stigende grad mærke virkningerne af den overordnede situation i de internationale havne. Den væsentligste enkle grund til dette er, at vi får en stor del af vores produkter fra Fjernøsten.
Men hvad betyder de nævnte effekter?
Desværre er internationale havne i den seneste tid blevet belastet med udfordringer igen og igen. Især de asiatiske havne var gentagne gange plaget af uheld, og imens sidder skibene fast i de europæiske havne og kan ikke behandles med det samme.
For at illustrere det for dig er her et par eksempler:
I år gik tingene meget hurtigt. Startende med Suez-kanalulykken, 3-ugers lukning af Yantian-havnen, kraftig regn og oversvømmelser i Zhengzhou / Chongqing / Wuhan-området (centrum for mange kinesiske jernbanelinjer), lavt vand i Shanghai-havnen, Yantian lukkes igen af tyfon, en Corona -sag i Ningbo, hvorfor verdens næststørste containerterminal blev lukket i uger, og så videre og så videre. Uanset hvad der skete i løbet af disse uger, havde det en negativ indvirkning på den jævne udstrømning af varer. Hvis du er interesseret, her er en artikel på Internettet, der gengiver det godt (dog kun på tysk … måske oversætter funktionen i din browser kan gøre sit arbejde godt på her):
Danske medier rapporterer også om den verdensomspændende situation med produktions- og transport problemer.
Dette resulterer også i mangel på tilgængelighed af ledige containere. For ikke at nævne den kraftige stigning i søfragtpriserne. Vi taler om op til 8 gange den pris, vi i øjeblikket skal betale i modsætning til tiden før Covid.
Når produktionen er færdig, og varerne er klar til afsendelse, kan det tage uger, før der er ledig transportkapacitet.
Vi er i nær kontakt med vores leverandører og speditører, og selvfølgelig gør de (ligesom vi) deres bedste for at muliggøre en problemfri forsyningskæde.
Det er dog i øjeblikket simpelthen ikke muligt for os at opfylde leveringsdatoer, som du er vant til fra os.
De seneste udfordringer har været total nedlukning i Shanghai, som først slut maj er begyndt med forsigtig åbning af denne store by som også er et centralt knudepunkt.
Ifølge vores leverandører og speditører vil en forbedring sandsynligvis først være i sigte i 2023.
Denne erklæring er dog stadig formuleret meget optimistisk.
Kort fortalt:
Alle oplysninger i vores butik om forventede leveringsdatoer bør behandles med den usikkerhed der hersker i øjeblikket, da vi er stærkt afhængige af situationen i de internationale havne, producenterne og vore leverandører.
Vi ønsker godt helbred i disse helt specielle, hidtil usete tider, der påvirker alle!
Levering af varer!
Situationen for forsyningskæder / levering af varer
Du har sikkert allerede har bemærket, at der har været en stigning forsynings flaskehalse og mange prisstigninger for mange produkter i alle brancher i de sidste par måneder.
I den seneste tid er f.eks. mangel på træ og byggematerialer, samt prisstigninger blevet særlig tydelige.
Indtil videre har vi været i stand til at levere rimeligt, men gradvist er vores leveringstider blevet længere, eller de tidligere bekræftede leverancer udsættes oftere og oftere.
På dette tidspunkt vil jeg derfor gerne på forhånd fortælle dig, at tingene ikke ser bedre ud i den nærmeste fremtid. Tværtimod:
I fremtiden vil vi i stigende grad mærke virkningerne af den overordnede situation i de internationale havne. Den væsentligste enkle grund til dette er, at vi får en stor del af vores produkter fra Fjernøsten.
Men hvad betyder de nævnte effekter?
Desværre er internationale havne i den seneste tid blevet belastet med udfordringer igen og igen. Især de asiatiske havne var gentagne gange plaget af uheld, og imens sidder skibene fast i de europæiske havne og kan ikke behandles med det samme.
For at illustrere det for dig er her et par eksempler:
I år gik tingene meget hurtigt. Startende med Suez-kanalulykken, 3-ugers lukning af Yantian-havnen, kraftig regn og oversvømmelser i Zhengzhou / Chongqing / Wuhan-området (centrum for mange kinesiske jernbanelinjer), lavt vand i Shanghai-havnen, Yantian lukkes igen af tyfon, en Corona -sag i Ningbo, hvorfor verdens næststørste containerterminal blev lukket i uger, og så videre og så videre. Uanset hvad der skete i løbet af disse uger, havde det en negativ indvirkning på den jævne udstrømning af varer. Hvis du er interesseret, her er en artikel på Internettet, der gengiver det godt (dog kun på tysk … måske oversætter funktionen i din browser kan gøre sit arbejde godt på her):
https://www.n-tv.de/wirtschaft/Staus-vor-Chinas-Haefen-werden-immer-laenger-article22748673.html
Danske medier rapporterer også om den verdensomspændende situation med produktions- og transport problemer.
Dette resulterer også i mangel på tilgængelighed af ledige containere. For ikke at nævne den kraftige stigning i søfragtpriserne. Vi taler om op til 8 gange den pris, vi i øjeblikket skal betale i modsætning til tiden før Covid.
Når produktionen er færdig, og varerne er klar til afsendelse, kan det tage uger, før der er ledig transportkapacitet.
Vi er i nær kontakt med vores leverandører og speditører, og selvfølgelig gør de (ligesom vi) deres bedste for at muliggøre en problemfri forsyningskæde.
Det er dog i øjeblikket simpelthen ikke muligt for os at opfylde leveringsdatoer, som du er vant til fra os.
De seneste udfordringer har været total nedlukning i Shanghai, som først slut maj er begyndt med forsigtig åbning af denne store by som også er et centralt knudepunkt.
Ifølge vores leverandører og speditører vil en forbedring sandsynligvis først være i sigte i 2023.
Denne erklæring er dog stadig formuleret meget optimistisk.
Kort fortalt:
Alle oplysninger i vores butik om forventede leveringsdatoer bør behandles med den usikkerhed der hersker i øjeblikket, da vi er stærkt afhængige af situationen i de internationale havne, producenterne og vore leverandører.
Vi ønsker godt helbred i disse helt specielle, hidtil usete tider, der påvirker alle!
Med venlig hilsen
Bent Brixen